مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان گفت: با ورود شرکت‌های تابعۀ مؤسسه به بورس، می‌توانیم ارزش افزودۀ دارایی‌های مؤسسه را در قالب واحدهای سرمایه‌گذاری به اعضا اختصاص دهیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، مهندس مهدی نیکدل در گردهمایی معاونین توسعۀ مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از شعارها و اهداف اصلی مدیران فعلی صندوق، بحث شفافیت است؛ چون در غیاب شفافیت، امکان نظارت وجود ندارد. به همین علت، من در بدو ورود به صندوق تأکید کردم که صندوق ذخیرۀ فرهنگیان حیاط خلوت هیچ‌کسی غیر از معلمان عضو نیست؛ چون صندوق متعلق به آنهاست.

مهندس نیکدل با اشاره به وضعیت فعلی صندوق ذخیرۀ فرهنگیان تصریح کرد: از بدو تأسیس صندوق در سال ۱۳۷۴ تاکنون تعداد ۱٫۵۳۰٫۵۲۱ نفر از فرهنگیان به عضویت صندوق درآمده‌اند که این تعداد با توجه به ورود و خروج مداوم اعضا در حال تغییر است. از این تعداد هم تاکنون بیش از ۶۵۰ هزار نفر به دلیل بازنشستگی از صندوق خارج شده‌اند و در حال حاضر حدود ۸۵۰ هزار نفر از فرهنگیان عضو مؤسسه هستند.

وی افزود: در حال حاضر ضریب نفوذ صندوق ۸۸ درصد است که البته این ضریب نفوذ باید به ۱۰۰ درصد برسد. صندوق ذخیره می‌تواند به همۀ فرهنگیان خدمات ارائه دهد؛ ولی هم اکنون صرفاً فرهنگیان عضو مؤسسه می‌توانند از ظرفیت‌های صندوق بهره‌مند شوند.

به دنبال گرفتن سهم دولت به صورت تمام و کمال هستیم

مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان دربارۀ میزان واریزی اعضا و دولت گفت: میزان واریزی اعضا از ابتدای تأسیس صندوق تاکنون حدود ۱٫۵۷۲ میلیارد تومان بوده است؛ یعنی اینکه میزان واریزی اعضا به طور میانگین حدود یک میلیون تومان در طول ۲۲ سال بوده است.

وی افزود: همچنین واریزی دولت از ابتدا ۶۳۵ میلیارد تومان بوده که تفاوت بسیار زیادی با میزان واریزی اعضا دارد. علت اصلی این اختلاف واریزی مربوط به برنامۀ توسعه پنجم است که در زمان وزارت آقای حاجی بابایی، تبصرۀ مربوط به کسر از حقوق معلمان تکرار نشد؛ بنابراین هیچ بودجه‌ای هم به این موضوع تخصیص داده نشد و در طی ۵ سال این برنامه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان به صندوق پرداخت نشد.

مهندس نیکدل با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای احقاق حقوق فرهنگیان عضو صندوق گفت: البته هیئت مدیرۀ قبلی صندوق به پیشنهاد خود دولت، به دیوان عدالت شکایت کرده است و ما هم پیگیری کردیم و این موضوع در مرحلۀ تجدیدنظر قرار دارد. امیدواریم که به نتیجه برسد و ۷۲۰ میلیارد تومان سهم دولت در برنامۀ پنجم توسعه را از دولت پس بگیریم. البته با مصوبۀ هیئت امنا و هیئت مدیره این سرفصل را از مطالبات خارج کردیم؛ اما در صورتی که بتوانیم آن را دریافت کنیم، به نسبت سهم‌الشرکۀ اعضا به آنها پرداخت خواهد شد.

سودآوری ۴ هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیرۀ فرهنگیان

وی با اشاره به عملکرد مؤسسه اظهار کرد: طی ۲۲ سال گذشته با مجموع مبالغی که از اعضا و دولت دریافت شده است، مؤسسه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان سود کسب کرده است و جمع این مبالغ به بیش از شش هزار میلیارد تومان می‌رسد. با این حال در این مدت ۶۷۸ هزار نفر از مؤسسه خارج شده و بیش از ۱۸۶۵ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده است؛ به طوری که ماندۀ سهم‌الشرکه اعضا در مجموع حدود ۴۴۱۶ میلیارد تومان است.

مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان تصریح کرد: البته در گزارش تحقیق و تفحص رقم‌های متفاوتی گفته شده است؛ چون از منظرهای مختلف و در زمان‌های مختلفی دیده شده است. در همین حال تا پایان اسفند ۱۳۹۵، ۳۴۰۳ خدمات رفاهی به اعضا اختصاص داده شده که عمدۀ این مبلغ در لیزینگ بوده است و بیش از ۱۳۰ هزار خودرو در بین فرهنگیان توزیع شده است.

مهندس نیکدل با اشاره به ترکیب دارایی‌های صندوق ذخیرۀ فرهنگیان گفت: از ۴۴۱۶ ارزش دفتری صندوق ۴۲ درصد معادل ۱۸۵۱ میلیارد تومان در سهام‌های بورسی و غیربورسی است که عمدۀ آن در شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان است‌؛ ۲۲ درصد هم در حوزۀ پتروشیمی که ۹۹۱ میلیارد تومان است و البته ارزش امروز آن متفاوت است؛ ۱۸درصد از دارایی صندوق هم در ملک و ساختمان سرمایه‌گذاری شده که معادل ۷۷۶ میلیارد تومان است؛ ۱۱ درصد هم در حوزۀ خدمات رفاهی و معادل ۴۸۲ میلیارد تومان است که عمدۀ آن در شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان است.

وی با ابراز تاسف از سرمایه‌گذاری‌های اندک مؤسسه در حوزه‌هایی مانند شرکت صنایع آموزشی و شرکت بیمۀ معلم که در ارتباط مستقیم با فرهنگیان و وزارت آموزش و پرروش است گفت: یک درصد از دارایی‌های مؤسسه در صنایع آموزشی و حدود یک درصد هم در بخش بیمه است که با وجود جامعۀ یک میلیونی معلمان شاغل و وجود ۷۰۰ هزار نفر بازنشسته و خانواده‌های آن‌ها، این رقم می‌تواند خیلی بالاتر باشد.

پنج درصد از دارایی‌های صندوق در بانک سرمایه است

مهندس نیکدل ضمن تبیین ارتباط صندوق ذخیرۀ فرهنگیان و بانک سرمایه اظهار داشت: از کل دارایی‌های صندوق ذخیرۀ فرهنگیان کمتر از ۵ درصد آن در بانک سرمایه است که این سهام ۴۷ درصدی توسط شرکت‌های زیرمجموعۀ مؤسسه شامل تأمین مسکن فرهنگیان (۵درصد)، اقتصاد و رفاه فرهنگیان (۱۴/۵ درصد)، ساختمانی معلم (۶۴/۷درصد)، سرمایه‌گذاری فرآیند (۸۸/۹ درصد)، لیزینگ و رفاه فرهنگیان (۱۰درصد) و سرمایه‌گذاری فرهنگیان (۱۰ درصد) از سهام بانک را دارند که کل این مبالغ ۲۱۸ میلیارد تومان است. با این حال تاکید می‌کنم خود صندوق در بانک سرمایه حتی یک سهم ندارد و کل آن متعلق به شرکت‌های تابعۀ صندوق است.

وی تصریح کرد: طبق قانون تجارت، مسئولیت سهامدار هر بنگاه اقتصادی حداکثر به میزان سهم آن است؛ یعنی اگر در بنگاه هر اتفاقی بیفتد و بنگاه ضرر کند، در مرحلۀ اول کاهش سرمایه می‌دهند که اگر با کاهش سرمایه حل نشد، افزایش سرمایه می‌دهد؛ بنابراین پول‌هایی که در بانک سرمایه است ربطی به صندوق ذخیرۀ فرهنگیان ندارد؛ چون ما فقط سهام بانک را داریم. این در حالی است که شرکت‌های صندوق تاکنون ۱۶۷ میلیارد تومان از بانک سرمایه سود دریافت کرده‌اند.

مهندس نیکدل با اشاره به اینکه بانک سرمایه تحت نظارت بانک مرکزی است گفت: صندوق با توجه به سهامی که در بانک سرمایه دارد باید ۳ نفر از اعضای هیئت مدیره را انتخاب کند و ۲ نفر دیگر توسط سهامدار دیگر بانک انتخاب شود؛ اما در حال حاضر این بانک دارای ۳ عضو در هیئت مدیره است؛ زیرا پروسۀ تأیید اعضای هیئت مدیره توسط بانک مرکزی بسیار طولانی است؛ بنابراین من تأکید می‌کنم که بانک سرمایه یک بنگاه اقتصادی است که اختیار اداره کردن آن در دست صندوق نیست و تحت نظارت مقرارت کشور و به خصوص بانک مرکزی است.

افزایش اعتماد فرهنگیان با عمل به تعهدات

مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان اظهار کرد: یکی از اهداف ما این بود که فضای بی‌اعتمادی را که برخی در بین فرهنگیان ایجاد کردند، رفع کنیم. یکی از این کارها پرداخت به موقع سهم‌الشرکۀ بازنشستگان بود. مثلا در دی ماه گذشته حدود ۲۲۱ میلیارد به بازنشستگان مهرماه پرداخت شد و در بهمن ماه هم ۷۲ میلیارد تومان به بازنشستگان آبان ماه پرداخت شده است. وی افزود: برای نظارت بیشتر بر شرکت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است و سعی شده ارتباط مؤسسه با شرکت‌های تابعه را تعریف .کنیم و ضعف‌های سیستم را رفع کنیم تا نظارت‌ها کافی باشد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به تغییرات ایجاد شده در هیئت مدیرۀ شرکت‌ها اظهار داشت: تعویض هیئت مدیرۀ شرکت‌ها هم به این دلیل بود که بعضی‌ها باید با افراد حرفه‌ای‌تری جایگزین می‌شدند که در این راستا حدود ۶۰ نفر را تغییر دادیم.

مهندس نیکدل همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای ادامۀ پرداخت به موقع سهم‌الشرکۀ فرهنگیان بازنشسته گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های صندوق، چشم‌انداز مالی است که همان سونامی بازنشستگان است. در این راستا طی سه سال آینده ۱۳۵هزار نفر از معلمان بازنشسته می‌شوند و برای این امر نیاز به ۱۷۰۰میلیارد تومان نقدینگی داریم. البته ما برای تأمین آن برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و جای نگرانی نیست؛ اما به‌هرحال مجبوریم بخش‌هایی از دارایی‌هایمان را  به نقدینگی  تبدیل کنیم.

تخصص گرایی، نظارت و شفاف‌سازی را در دستور کار قرار داده‌ایم

مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان گفت: اقداماتی برای ساماندهی شرکت‌ها انجام دادیم، مطالعات شناخت راهبردی انجام شده و مدل‌های عملیاتی صندوق را بازنگری کردیم و در نهایت نظام هلدینگی برای صندوق طراحی شد.

وی افزود: از طرف دیگر گروه مالی برای صندوق پیش‌بینی شده است که با کمک گروه مالی و مدل دیگری که در آینده هیئت مدیره تصویب خواهد کرد بتوانیم یک صندوق متشکل از چندین صندوق دیگر مثل صندوق تأمین مسکن و صندوق‌های مختلف تشکیل بدهیم که از این طریق بتوانیم سهم‌الشرکۀ فرهنگیان عضو را به صورت یونیت و با درخواست معلم‌ها و انتخاب خودشان واگذار کنیم.

مهندس نیکدل با اشاره به لزوم محاسبۀ ارزش افزوده و پرداخت آن به اعضا گفت: از نظر قانون فقط سودی قابل تقسیم است که سود حسابداری باشد و در مجمع تقسیم شده باشد. در طی ۲ سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیارد از سود را به دلیل اینکه حسابرس و بازرس به خاطر پرونده‌ها و اختلاف‌ها دست روی آن گذاشته است، نتوانستیم تقسیم کنیم. اگر در این ۲ سال سود صندوق کم شده است به دلیل این نیست که سودی وجود نداشته است. سود وجود دارد اما از نظر قانونی قابل تقسیم نیست؛ یعنی تا زمانی که این تردید برطرف نشود، سود قابل تقسیم نیست.

وی تصریح کرد: در راستای محاسبۀ ارزش افزوده و توزیع آن در بین اعضا، یکی از بهترین راه‌حل‌های ما این است که شرکت‌های صندوق را وارد بورس کنیم. زمانی که شرکت‌ها وارد بورس شدند، سهام شرکت‌ها را در صندوق‌های مذکور وارد می‌کنیم. از این رو، در هنگام بازنشستگی و خروج، یونیت این صندوق‌ها را به فرهنگیان ارائه می‌کنیم که در واقع ارزش افزوده را هم به فرهنگی عضو داده‌ایم؛ بنابراین فقط از این طریق است که فرهنگیان می‌توانند ارزش افزودۀ سرمایه‌گذاری خود در مؤسسه را دریافت کنند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: برای ورود به بورس نیازمند اصلاح ساختار هستیم که زمان‌بر است

مهندس نیکدل با اشاره به وضعیت ساماندهی شرکت‌ها اظهار کرد: از آنجایی که بانک سرمایه برای مؤسسه ریسک شهرت دارد، هیئت مدیرۀ مؤسسه تصمیم به فروش آن گرفت و اعضای محترم هیئت امنا هم آن را تصویب کردند؛ بنابراین با بورس مذاکره انجام شده و چند مشتری بالقوه هم برای خرید بانک سرمایه داریم.

وی افزود: نظارت بر شرکت‌ها هم در پروسۀ زمانی سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه توسط معاونت امور شرکت‌های مؤسسه انجام می‌شود و بودجه‌بندی، رفع مغایریت‌ها، بررسی دلایل آن و غیره به صورت ادواری چک می‌شود و انحراف بودجۀ شرکت‌ها کنترل می‌شود. در همین حال «کمیتۀ انتصاب» هم داریم که تمام انتصاب‌های شرکت‌های تابعۀ مؤسسه را برعهده دارد، صلاحیت‌ها بررسی می‌شوند، افراد مصاحبه می‌شوند، رأی‌گیری می‌شود و بعد از انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره‌، حقوق و دستمزدها تعیین می‌شود.

حمایت و صیانت از صندوق، در راستای منافع فرهنگیان است

معاون توسعۀ مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: در فضایی که برخی با مقاصد خاص به دنبال تخریب صندوق ذخیرۀ فرهنگیان هستند، باید در راستای حمایت از منافع فرهنگیان حمایت و صیانت کنیم.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، علی الهیار ترکمن در گردهمایی معاونین توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: تأسیس صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در چارچوب طرح‌های کلی در خصوص تأمین آتیه شکل گرفت؛ چون یکی از محورهای اصلی برنامه‌ریزی اجتماعی و اقتصادی بحث نظام بازنشستگی و تأمین آتیه است که در بین اقشار مختلف متناسب با توان اقتصادی و سطح آینده‌نگری آنها متفاوت است.

وی افزود: دو نظام مشخص در این زمینه وجود دارد که یکی نظام بازنشستگی مانند صندوق بازنشستگی کشوری است و دیگری پشتوانه‌های حمایتی مانند صندوق ذخیرۀ فرهنگیان است که این دو لازم و ملزوم هم‌اند.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورها چنین طرح‌هایی از دیرباز دنبال می‌شود، تصریح کرد: در ایران هم چنین طرح‌هایی شروع شده و در حوزۀ بیمه آتیه هم گسترش چشمگیری داشته است.

نایب رییس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: سیاست مشخص دولت در خصوص صندوق های پس انداز کارکنان و کارمندان نیز نمونه بارز طرح های آتیه نگر است که به دو شکل خاص و عام دنبال می شود که یکی از این موارد خاص، صندوق ذخیره فرهنگیان است که بر اساس قانون خاص و صرفا ویژه فرهنگیان در سال ۱۳۷۴ تاسیس شد.

وی افزود: این صندوق دوران پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته و برآیند این تحولات و فعالیت ها به ایجاد یک بنگاه اقتصادی مهم در کشور انجامیده که با چندین شرکت در حوزه اقتصادی کشور فعال بوده و آتیه ای روشنی برای فرهنگیان نیز به همراه دارد.

الهیار ترکمن با اشاره به اهمیت آسیب شناسی مدوام بنگاه های اقتصادی گفت: بحث مهم ما تمرکز روی نقاط ضعف برای برطرف کردن آنها و تقویت نقاط قوت است و صندوق ذخیره فرهنگیان نیز از این امر مستثنی نیست.

وی تصریح کرد: به نظر ما مسائلی که برای صندوق ذخیره فرهنگیان پیش آمده از دو مساله نشات می گیرد که یکی از آنها بحث الگوی اقتصادی است زیرا این الگو و پارادایم در موفقیت و سودآوری یک نهاد اقتصادی بسیار مهم است. بنابراین در حوزه تولید، توزیع و مصرف ارزش افزوده در صندوق ذخیره فرهنگیان، باید دقت بیشتری صورت گیرد.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: نقطه ضعف دوم، تعدد حوزه های فعالیت ها و سرمایه گذاری صندوق است. البته بسیاری از شرکت های فعلی صندوق به جای سهم دولت و بر اساس اصل ۴۴ واگذار شده است که با خود مشکلاتی نیز به همراه داشته اند که از مهمترین آنها پراکندگی حوزه فعالیت و وجود سهامداران غیر بوده است. بنابراین این مساله نیز نیازمند بازنگری و توجه جدی است.

نایب رییس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان اظهار داشت: با این حال شاهد تلاش های مدیران صندوق برای غلبه بر آسیب های مذکور هستیم به طوری که هم الگوی توزیع ارزش افزوده در حال بازنگری است و هم اینکه حوزه های فعالیت موسسه در حال تخصصی شدن و شرکت های تابعه نیز در حال ساماندهی و بورسی شدن هستند.

الهیار ترکمن با اشاره به اینکه در حال حاضر صندوق ذخیره فرهنگیان در مسیر مناسبی قرار گرفته است گفت: در مجموع فعالیت های صندوق ذخیره فرهنگیان در برخی از حوزه های خاص متمرکز خواهد شد که سودآوری مناسب و پایدار برای فرهنگیان عضو داشته باشد.

وی با اشاره به حمایت همه جانبه وزارت آموزش و پرورش از منافع اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: ما معتقدیم که صندوق باید حفظ شود و ادامه فعالیت بدهد زیرا وارد دوره بازدهی شده است. همچنین از فعالیت های صورت گرفته در صندوق در راستای منافع فرهنگیان حمایت و پشتیبانی می کنیم.

نایب رییس هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان ضمن انتقاد از هجمه های ناصواب علیه صندوق گفت: کسانی که فرهنگیان را به خروج از صندوق ترغیب می کنند، به رغم ژست هایی که در جهت حمایت از معلمان می گیرند در واقع مخالف منافع فرهنگیان هستند زیرا این مجموعه در حال فعالیت و بازدهی مناسب است.

وی افزود: بنابراین در فضایی که برخی با مقاصد خاص برای صندوق نقشه می چینند، باید از صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای حمایت از منافع فرهنگیان حمایت و صیانت بکنیم زیرا تخریب صندوق ذخیره فرهنگیان، مغایر منافع جمعی فرهنگیان و در راستای اهداف و اغراض برخی افراد خاص است.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش خطاب به معاونین پشتیبانی سراسر کشور گفت: وزارت آموزش و پرورش از میزان واریزی تعیین شده در برنامه ششم توسعه تا سقف پنج درصد به شکلی که صرفه و صلاح فرهنگیان است حمایت می کند اما در مقابل انتظار داریم شفاف سازی و اطلاع رسانی به طور کامل انجام شود تا صندوق به معلمان بهتر شناسانده شود.

معاون امور مالی و اداری صندوق ذخیره فرهنگیان:

امتیاز تا پنج درصد سهم دولت معادل واریزی هریک از اعضا، مختص فرهنگیان است

معاون امور مالی و اداری صندوق ذخیرۀ فرهنگیان گفت: احیای سهم دولت در برنامۀ ششم توسعه و تأکید آن بر واریزی پنج درصدی اعضا و دولت فرصت مغتنمی در اختیار فرهنگیان قرار داده تا بتوانند به طور کامل از حق قانونی خود در برنامۀ ششم برخوردار شوند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، محمد تقی‌زاده در گردهمایی معاونین توسعۀ مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: فرهنگیان در طول ۲۲ سال حیات صندوق ذخیرۀ فرهنگیان به طور کامل از حق حداکثر ۵ درصدی که در برنامۀ دوم توسعه برای آنها تعیین شده بود، برخوردار نشدند.

وی افزود: در برنامۀ دوم توسعه که مبنای قانونی تأسیس صندوق است به صراحت آمده است که فرهنگیان می‌توانند تا ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به صندوق واریز کنند و در مقابل هم دولت موظف است معادل آن را به حساب صندوق واریز کند تا در زمان بازنشستگی از منافع حاصل از این دو منبع بهره‌مند شوند.

مهندس تقی‌زاده اظهار داشت: متأسفانه به دلیل بی‌اطلاعی معلمان از این وضعیت و عدم اهتمام جدی مسئولان وقت در اطلاعع‌رسانی دقیق برای احقاق حق هریک از فرهنگیان در طول سال‌های گذشته، درصد واریزی اعضا و دولت به حدود یک درصد از حقوق و مزایای ماهیانه رسیده که به معنی محرومیت فرهنگیان عضو مؤسسه از ۴ درصد سهم دولت است.

به گفته وی، ظلم دیگری که به اعضای صندوق ذخیرۀ فرهنگیان شده است، حذف سهم دولت در برنامۀ پنجم توسعه بوده است که مدیران مؤسسه در حال پیگیری آن هستند.

معاون امور مالی و اداری صندوق ذخیرۀ فرهنگیان اظهار کرد: احیای سهم دولت در برنامۀ ششم توسعه و تأکید آن بر واریزی پنج درصدی اعضا و دولت فرصت  بی‌بدیلی در اختیار فرهنگیان قرار داده تا بتوانند با آگاهی از این فرصت به طور کامل از حق قانونی خود برخوردار شوند. این رو ما وظیفه داریم که یکایک، باز هم تأکید می‌کنم یکایک فرهنگیان شاغل عضو و غیرعضو مؤسسه را از واریز سقف ۵ درصدی حق عضویت و سودآوری صددرصدی آن (با دریافت معادل سهم دولت) در مرحلۀ نخست مطلع کنیم و باید اطلاع‌رسانی مجدانه‌ای داشته باشیم تا فرهنگیان بدانند که علاوه بر این سود، فعالیت‌های اقتصادی سودآور مؤسسه هم متعلق به آنهاست و این امتیاز کاملا انحصاری است و فقط به فرهنگیانی که به عضویت مؤسسه درآمده باشند تعلق دارد.

مهندس تقی‌زاده تصریح کرد: قطعا اگر از ابتدا حق عضویت اعضاء به سقف ۵ درصد می‌رسید و سهم دولت هم معادل آن پرداخت می‌شد و محرومیت از سهم دولت در برنامۀ پنجم اتفاق نمی‌افتاد، در حال حاضر فرهنگیان عضو سودآوری چندین برابری عایدشان می‌شد که متاسفانه به جای ۵ درصد، صرفاً 1/12 درصد واریز و معادل آن را از دولت دریافت می‌کنند.

معاون امور مالی و اداری مؤسسه همچنین ادامه داد: با برقراری سهم دولت در برنامه‌های توسعۀ دوم، سوم، چهارم و ششم و حذف سهم دولت در برنامۀ پنجم توسعه به معنی محرومیت فرهنگیان عضو از حق جاری و ساری در قانون برنامه بوده است که با جدیت کامل پیگیر آن هستیم.

وی در پایان گفت: کلام آخر اینکه مسئولیت اطلاع‌رسانی و آگاه کردن فرهنگیان مظلمه‌ای است که بر گردن تمام مسئولان و دست‌اندرکاران اداره‌های کل آموزش و پرورش سراسر کشور و نمایندگان مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان است که جز با رساندن پیام به یکایک کارکنان شریف آموزش و پرورش سلب نمی‌شود.