محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و رئیس هیئت امنای صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در یادداشت مهمی که روزنامۀ ایران منتشر کرد نوشت:

پنجشنبۀ گذشته، به مناسبت افتتاح مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، در معیت رئیس جمهوری محترم بودم و در آنجا صحبتم را با این پرسش آغاز کردم که وزیر آموزش و پرورش در آیین افتتاح یک پروژۀ صنعتی و اقتصادی چه می‌کند؟ پاسخ اجمالی در آن نشست این بود که بنده به عنوان امین و نمایندۀ فرهنگیان در هیئت امنای صندوق ذخیرۀ فرهنگیان که یک بنگاه اقتصادی است، در آنجا حضور داشتم.

اما این موضوع را فتح باب خوبی می‌دانم تا دربارۀ صندوق با فرهنگیان عزیز کشور نکاتی را در میان بگذارم.

۱- این صندوق، مؤسسه‌ای است که در سال ۱۳۷۴ و با هدف کمک به بهبود معیشت فرهنگیان، به خصوص در دورۀ بازنشستگی تأسیس شد. قرار بوده و هست که این صندوق مبلغی بین یک تا ۵ درصد از حقوق فرهنگیان مایل به عضویت در این صندوق را به‌علاوه مبلغی برابر با آن که توسط دولت برای این دسته از فرهنگیان در‌نظر گرفته شده، دریافت کند و ضمن انجام فعالیت‌های سودآور اقتصادی، مجموع این سه آورده را در زمان بازنشستگی به این عزیزان پرداخت کند. بر این اساس، مشخص می‌شود که صندوق، ماهیتی کاملاً غیردولتی دارد و متعلق به اعضای آن است.
۲. عملکرد این بنگاه اقتصادی در طول سال‌های فعالیت خود، فراز و نشیب‌هایی داشته است. پرداختن به گذشته هم اگر به قصد احقاق حق تضییع شده یا مجازات متخلفان یا پند گرفتن باشد، منطقی است. خارج از این اهداف، بطالت است و بی‌حاصل؛ لذا باید به اطلاع فرهنگیان عزیز رساند که این اهداف و به خصوص احقاق حقوق تضییع شده، به‌طور قاطع و جدی و با پرونده‌های حقوقی که خود صندوق ذخیرۀ فرهنگیان و برخی شرکت‌های تابعه به دنبال آن هستند، در حال پیگیری است. اما اگر به عملکرد فعلی بخواهیم نگاه کنیم، مجموع سودآوری‌ها که امسال به ۳۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد و نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و آتیه‌نگری که در این مؤسسه انجام شده تصویر و چشم‌انداز بسیار روشنی را پیش روی اعضا قرار می‌دهد. برای بهبود حکمرانی شرکتی و مقابله با فساد و افزایش شفافیت، کمیته‌های سرمایه‌گذاری برای انتخاب سرمایه‌گذاری‌های بهینه و جلوگیری از پروژه‌های سفارشی، کمیتۀ ریسک برای مدیریت ریسک‌ها و کمیتۀ حسابرسی برای اعمال نظارت‌های مالی راه‌اندازی شده و کاملاً فعال است. به علاوه، سیاست ورود به بورس هلدینگ‌های اصلی (انرژی و پتروشیمی، مالی و سرمایه‌گذاری) که حدود ۸۰ درصد فعالیت‌های صندوق را پوشش می‌دهد، موجب شفافیت هرچه بیشتر فعالیت‌ها و محاسبۀ دقیق‌تر دارایی واقعی صندوق و در واقع دارایی اعضا خواهد شد.
۳. افزایش ارزش روز دارایی‌ها: همواره فاصله‌ای بین ارزش دارایی واقعی صندوق و حساب‌های دفتری آن وجود دارد. محاسبۀ این دارایی و احقاق حق همۀ اعضا طبق قانون با در‌ نظر داشتن ماهیت بین‌ نسلی صندوق، امری در حال پیگیری است که البته بخشی از آن از طریق بورسی شدن هلدینگ‌های اصلی برآورده می‌شود و مابقی نیز باید به سرانجام برسد. به‌علاوه باید بر تکلیف صندوق برای ارائۀ سهام ترجیحی به اعضا نیز تأکید کنم که در‌ این‌باره نیز برنامه‌ریزی‌های لازم برای کسب منافع حداکثری اعضا انجام شده است.
۴. ذخایر فرهنگیان در خدمت توسعۀ ملی: راه‌اندازی مجتمع کیمیای پارس خاورمیانه و دیگر پروژه‌های متعلق به صندوق ذخیرۀ فرهنگیان که در خدمت منافع ملی است، دستاورد مشارکت جمعی فرهنگیان عزیزی است که با کسر مبلغی از حقوقشان، ضمن آنکه برای فردای بازنشستگی خود آینده‌نگری کرده و سودی ایجاد می‌کنند، در رشد و توسعه کشور نیز سهیم می‌شوند. امروز معلمان در هویت جمعی خود، علاوه بر ویژگی نخبگی و انسان‌سازی برجسته‌ای که داشته‌اند، صاحب یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور شده‌اند و آن را در خدمت اهداف مشترکشان با هدف توسعه و پیشرفت ایران عزیز قرار داده‌اند. صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در سالیان اخیر، تمام تلاش خود را به عمل آورده است تا سرمایه معلمان عضو صندوق را به صورت شفاف و کارشناسی‌ شده در حوزه‌های اقتصادی مطمئن سرمایه‌گذاری کند تا ضمن حفظ سرمایه، بر ارزش آن افزوده و در نهایت حق اعضا را به‌طور کامل پرداخت کند. نتیجۀ اتخاذ چنین رویکردی، بهترین سرمایه‌گذاری‌ها با چشم‌انداز بیشترین سودآوری برای اعضای صندوق به ویژه در حوزۀ انرژی و پتروشیمی در قالب هلدینگ پتروفرهنگ بوده است که امروز شاهد نتیجۀ این تلاش‌ها و به بار نشستن یکی از این سرمایه‌گذاری‌ها در پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه هستیم.
۵. مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه: این مجتمع که درآمد سالانۀ آن ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده، پس از ۴ سال تلاش بی‌وقفه و با شکستن سد بزرگ مشکلات و تحریم‌ها، در مدت‌ زمانی منطبق با استانداردهای جهانی و با سرمایه‌گذاری ۲.۸ میلیارد یوان و ۱۰ هزار میلیارد ریال، در هفتم خرداد ۹۹ با گذراندن با بیش از ۱۴میلیون نفر/ساعت کار بدون حادثه، وارد مدار تولید شد تا بار دیگر ثابت شود ملت ایران با اتکا به دانش و توان داخلی، چرخ توسعه را به حرکت درآورده و در این راه سربلند است. این مجتمع برای تولید روزانه ۵ هزار تن متانول، حدود ۴۵۰۰ متر مکعب گاز طبیعی و ۲۲۰ تن اکسیژن مصرف می‌کند و باعث اشتغال ۷۰۰ نفر به‌طور مستقیم و حدود ۲۰۰۰ نفر غیر مستقیم می‌شود.
۶. تبدیل صندوق به قطب تولید متانول کشور: یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های عظیم صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، سرمایه‌گذاری در شرکت انرژی سپهر شامل سه پتروشیمی تولید متانول است. سه پتروشیمی سبلان، دنا و سیراف به عنوان زیرمجموعه‌های هلدینگ انرژی سپهر، پس از بهره‌برداری هرکدام به صورت مجزا سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولید خواهند کرد که مجموع تولید این سه واحد به ۴ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در سال خواهید رسید و بیش از ۲ برابر از بزرگترین پتروشیمی تولید متانول کشور، محصول نهایی تولید خواهند کرد. از این‌رو در سال‌های آتی، هلدینگ پتروفرهنگ و در واقع صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، قطب تولید متانول در کشور و حتی جهان خواهد بود و این به معنی سودآوری بیشتر برای فرهنگیان است.
۷. وضعیت کنونی اقتصادی صندوق: نتیجۀ سرمایه‌گذاری‌های آتیه‌نگر صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، بسیار زودتر از موعد خود را نشان داده است. به‌طوری که این سرمایه‏‌گذاری‏‌ها باعث شده نرخ روز ارزش دارایی‏‌های مؤسسه با فاصله قابل ملاحظه‏‌ای نسبت به تورم افزایش یابد. بر این اساس، سودآوری ۲۸۰ میلیارد تومانی صندوق در سال ۱۳۹۶ به ۱۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ رسید و پیش‌بینی آن برای سال مالی ۱۳۹۹ (منتهی به ۳۱/۶/۹۹) حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان است. البته همۀ اینها ابتدای روند رشد سودآوری صندوق ذخیرۀ فرهنگیان است؛ زیرا مدیران این صندوق چشم‌انداز سودآوری پنج هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۲ را در سال گذشته ترسیم کرده‌اند.
۸. چند پیشنهاد به همکاران فرهنگی: مجموعۀ این موارد، به علاوۀ افزایش ارزش روز دارایی‌ها، نویدبخش آینده‌ای روشن برای اعضای صندوق ذخیرۀ فرهنگیان است و بر این اساس، چند پیشنهاد به همۀ عزیزان فرهنگی ارائه می‌شود. یکی اینکه ۲۰ درصد باقی‌مانده از فرهنگیان عزیزی که هنوز عضو صندوق نشده‌اند، به عضویت آن در‌آیند. دوم اینکه سهم کسر از حقوق خود را تا سقف ممکن افزایش دهند تا سود و سهم دولت بیشتری به آنها اختصاص یابد. سوم و آخر اینکه به بازنشستگان عزیز پیشنهاد می‌شود در صورت امکان با صندوق تسویه نکرده و از امکان حقوقی برای تداوم عضویت خود استفاده کنند تا از سود سرمایه‌گذاری‌های بزرگ انجام شده، بهره‌مند شوند. متقابلاً برای پیش‌بینی راهکاری در جهت کمک معیشتی این عزیزان و همۀ اعضای صندوق، ارائۀ کارت اعتباری به معلمان در حال پیگیری است که ان‌شاءالله اخبار خوش آن نیز به‌زودی به اطلاع فرهنگیان عزیز خواهد رسید.