مدیرعامل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان با اشاره به اینکه کل دارایی‌های این مؤسسه اموال و دارایی‌های اعضای آن محسوب می‌شود گفت: معلمان باید در اداره و مدیریت صندوق که متعلق به خودشان است نقش پررنگ‌تری داشته باشند تا این مجموعۀ عظیم اقتصادی از هر گزندی در امان بماند و روز به روز توسعۀ بیشتری پیدا کند و سودآوری آن افزایش یابد. چون هیچ‌کس بهتر از صاحب مال مراقب آن نیست.
نیکدل با تبریک هفتۀ معلم و تأکید بر جایگاه بلندمرتبۀ فرهنگیان در کشور، حضور سه نفر از منتخبان معلمان در ترکیب هیئت امنای صندوق را نقطۀ عطف و قوتی برای فرهنگیان و مؤسسه عنوان کرد و افزود: یکی از اهداف اصلی ما تقویت حضور و نقش معلمان در اداره و نظارت بر عملکرد صندوق بود که نخستین گام آن به خوبی اجرا شد و امروز معلمان از طریق نمایندگان خود بر اموال و دارایی خود نظارت دارند؛ اما به این گام نباید بسنده کرد.
وی ادامه داد: نقش معلمان در ادارۀ صندوق به ویژه در زمینۀ نظارت بر عملکرد باید بیشتر شود و فارغ از اینکه چه کسی مدیریت و سکانداری این مؤسسه را بر عهده داشته باشد، چنانچه معلمان ارتباط خود با صندوق را کمرنگ کنند، نقطه ضعفی برای این مجموعه محسوب می‌شود. مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان با بیان اینکه این مؤسسه کاملاً خصوصی است عنوان کرد: سهم دولتی هم که طبق قانون معادل پرداختی اعضا باید واریز شود، حق و سهم عضو است و آن هم جزیی از اموال شخصی اعضای صندوق است نه بیشتر.
نیکدل به مسئلۀ شفافیت به عنوان یکی از اساسی‌ترین اصول یک نهاد اقتصادی اشاره کرد و گفت: اتفاق‌های گذشته در مجموعۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان هم ناشی از شفاف نبودن کار بود که این موضوع با برخی تغییرات ساختاری از جمله آوردن مدیران مجرب و پاکدست، ایجاد کمیتۀ سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی معاونت مربوطه و در نهایت، نظارت نمایندگان فرهنگیان در صندوق تقویت شده و در آینده با ورود شرکت‌های تابعه به بورس، بسیار شفاف‌تر از این هم خواهد شد. مدیرعامل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان با اشاره به اینکه ما در این مجموعه وکیل فرهنگیان هستیم تصریح کرد: همۀ اموال موجود در اینجا از گذشته تا به آینده همگی متعلق به فرهنگیان است و صندوق به عنوان یک سرمایه‌گذاری سودآور برای دوران بازنشستگی فرهنگیان محسوب می‌شود؛ بنابراین تلاش ما این بوده که در دورۀ فعالیت خود از هرگونه دست‌درازی به اموال فرهنگیان جلوگیری کنیم.
وی حضور نمایندگانی از معلمان در هیئت امنا را یک اقدام ابتکاری ذکر کرد که ضریب نفوذ معلمان بر سطوح مدیریتی صندوق و به تبع آن نظارت بر امور را تقویت می‌کند و افزود: البته معلمان برای عضویت در هیئت امنا نیازمند شرایطی مثل انجام کار اقتصادی، آگاهی از شرایط بنگاه اقتصادی و قانون تجارت، تحصیلات مرتبط و ۱۵ سال سابقۀ کار هستند تا بتوانند به درستی عملکرد این مجموعه را ارزیابی کنند و از منافع اعضای صندوق به درستی دفاع کنند.
نیکدل با اشاره به رشد سودآوری مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان که باعث شده از سود ۲۵۰ میلیارد تومانی در سال ۹۵ به سود ۳۴۴۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹ برسد گفت: این سود سه برابر سال ۱۳۹۸ است و هدف ۵ هزار میلیارد تومانی را هم برای سال مالی ۱۴۰۰ در نظر گرفته‌ایم. وی با اشاره به اینکه بیان این وعده سود ۵ هزار میلیارد تومانی برای سال ۱۴۰۲ که دو سال پیش عنوان کرده بود از سوی بسیاری به عنوان ادعایی غیرقابل دسترس و نشدنی نقد می‌شد گفت: حالا ما آن وعده را دو سال زودتر از موعد هدف گرفته‌ایم و به تحقق آن هم بسیار امیدوارم.
نیکدل با اشاره به اینکه افزایش سودآوری چشمگیر صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در کنار افزایش ارزش روز دارایی‌های صندوق اتفاق افتاده است گفت: در حالی که که ارزش دفتری دارایی‌های صندوق از ۳ هزار میلیارد تومان طی ۵ سال گذشته به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده، ارزش روز دارایی‌ها هم که در سال ۹۵، حدود ۷ هزار میلیارد تومان بود، امروز ۵٠ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی تصریح کرد: این افزایش در حالی صورت گرفته که صندوق سالانۀ صدها میلیارد تومان به بازنشستگان پرداخت می‌کند به طوری که تاکنون حدود ۳۷۰۰ میلیارد تومان به آنها پرداخت شده که ۲۳۵۰ میلیارد تومان آن مربوط به ۵ سال اخیر بوده است.
مهدی نیکدل دربارۀ اطلاعیه اخیر از طرف صندوق منتشر شده که در آن از اعضای مؤسسه خواسته شده اطلاعات بورسی خود را در سایت صندوق ثبت کنند گفت: در واقع این اطلاعیه بخشی از پروسۀ بورسی کردن هلدینگ‌های اصلی صندوق ذخیرۀ فرهنگیان است که از چند سال گذشته آغاز شده و اکنون به نتایج بسیار خوبی رسیده است و بنا داریم بخشی از سهام آن را با کسب مجوزهای قانونی، در ابتدا به اعضا واگذار کنیم.
وی افزود: کلیۀ فعالیت‌های صندوق در چهار هلدینگ پتروفرهنگ، سرمایه‌گذاری فرهنگیان، ساختمانی معلم و تدبیرگران اطلس متمرکز شده است و با ورود این هلدینگ‌ها به بورس، ارزش روز دارایی‌های صندوق مشخص شده و به حساب فرهنگیان منظور خواهد شد. نیکدل تصریح کرد: با ورود سه هلدینگ نفت و انرژی، مالی و ساختمانی حدود ۹۵ درصد دارایی صندوق ذخیره بورسی می‌شود و علاوه بر ایجاد یک اتاق شیشه‌ای که همیشه قابل رصد کردن از طرف تک‌تک فرهنگیان است، دارایی‌های مؤسسه به شکل یونیت‌های صندوق محاسبه شده و فرهنگیان می‌توانند در زمان بازنشستگی آن را نقد کرده یا به سرمایه‌گذاری خود در صندوق ادامه دهند.
نیکدل با اشاره به اینکه این موضوع یکی از درخواست‌های همیشگی فرهنگیان بوده گفت: اکنون زمان حساسی برای صندوق و برای فرهنگیان است و آنها باید مراقب باشند که این پروسه‌ای که آغاز شده به سرانجام برسد تا فرهنگیان به همۀ حق و حقوق خود در صندوق برسند. وی افزود: این حق نه تنها شامل فرهنگیان عضو بلکه شامل همۀ فرهنگیان که حتی یک روز عضو صندوق بوده‌اند خواهد شد؛ بنابراین از همۀ فرهنگیان خواهشمندیم که با ورود به سامانه‌هایی که برای آنها اعلام شده، اطلاعات خود را وارد کنند تا مبادا حقی از فردی ضایع شود. به گفتۀ نیکدل این موضوع ارتباطی با دارایی فعلی فرهنگیان ندارد بلکه ارزش افزودۀ این دارایی‌ها محاسبه شده و به مبلغ فعلی آنها افزوده می‌شود.
مدیرعامل صندوق ذخیرۀ فرهنگیان با تأکید بر خصوصی بودن مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان گفت: با تمام قدرت از این موضوع دفاع می‌کنیم و فرهنگیان عزیز هم آگاه باشند که در صورت نقض این حق، دیگر مالک اموالشان در صندوق ذخیرۀ فرهنگیان نخواهند بود.