Select Page

اقدامات انجام شده در خصوص تحقق سهم دولت برای فرهنگیان

 

در اواخر سال ١٣٧٣ اندیشۀ ارتقای معیشت و رفاه فرهنگیان به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان آموزش و پرورش مطرح شد و مسئولان وقت وزارتخانه پیشنهادهایی در خصوص تولید و افزایش سرمایه و ثروت در مسیر تقویت توان مالی و معیشتی در دوران بازنشستگی و بازخریدی و از کارافتادگی ارائه کردند. در نهایت این پیشنهادها با تصویب مجلس شورای اسلامی، به تأسیس مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان در تاریخ ۱۳۷۴/۰۳/۰۷ در اجرای تبصرۀ ٦٣ (کلیک کنید) قانون برنامۀ دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به تصویب‌ نامه شمارۀ ١٣٥٩ت١٤٩٥٦-هـ مورخ ۱۳۷۴/۰۲/۱۱ هیئت وزیران (کلیک کنید) منجر شد و تا امروز طی مادۀ ۱۴۷ قانون برنامۀ سوم توسعه، مادۀ ٥٣ قانون برنامۀ چهارم توسعه و مادۀ ۸۵ قانون برنامۀ ششم توسعه نیز استقرار یافته ‌است.

 

 

تبصرۀ  ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۴-۱۳۷۸)

وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تأسیس صندوق ذخیرۀ فرهنگیان اقدام کند و فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز کنند. دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجۀ سالانه منظور می‌شود، به صندوق مزبور واریز کند. سهم‌الشرکۀ فرهنگیان موقع بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آن‌ها مسترد می‌شود.

تبصرۀ ٦٣ برنامۀ دوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در قانون برنامۀ سوم، چهارم و ششم توسعه به شرح ذیل مورد تأیید قرارگرفته است:

 

مادۀ ١٤٧ قانون برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۷۹-۱۳۸۳)

در جهت تحقق کامل اهداف تأسیس صندوق ذخیرۀ فرهنگیان، موضوع تبصرۀ ٦٣ قانون برنامه پنج سالۀ دوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۳/۰۹/۲۰ و تأمین هرچه بیشتر رفاه و ارتقای وضعیت معیشتی فرهنگیان کشور، کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت در صندوق ذخیرۀ فرهنگیان را پذیرفته‌اند و یا خواهند پذیرفت، باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایای خود را (تا پنج درصد) به حساب صندوق واریز کنند. دولت هم موظف است همه ساله معادل سهم واریزی اعضا به صندوق ذخیرۀ فرهنگیان را به طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجۀ سال مربوطه منظور و پرداخت کند. لازم به ذکر است که بر اساس مصوبه جلسۀ شورای معاونان موسسه در تاریخ ۱۳۹۷/۱/۱۹ پیگیری سهم دولت (وصول مطالبات) به شرکت فرایند نوین فرهنگیان واگذار شد.

 

مادۀ ٥٣ قانون برنامه چهارم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۸۴-۱۳۸۸)

مواد ١٤٩ و ١٥١ و بند الف مادۀ ١٤٧ قانون برنامۀ سوم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۹/۰۱/۱۷ و اصلاحیه‌های آن برای دورۀ برنامۀ چهارم (۱۳۸۴-۱۳۸۸) تنفیذ می‌شود.
هدف از تشکیل مؤسسۀ صندوق ذخیرۀ فرهنگیان به استناد تبصرۀ قانون مربوطه (تبصره ٦٣ قانون برنامۀ دوم توسعه، ماده ١٤٧ قانون برنامۀ سوم و مادۀ ٥٣ برنامۀ چهارم توسعۀ کشور) و روح حاکم بر اساسنامه، حمایت و کمک به توان مالی و معیشتی فرهنگیان به عنوان اصلی‌ترین ارکان نظام آموزشی کشور بعد از خروج از خدمت است.

 

مادۀ ۸۵ قانون برنامۀ ششم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰)

کارکنان وزارت آموزش و پرورش که عضویت صندوق ذخیرۀ فرهنگیان را پذیرفته‌اند و یا خواهند پذیرفت، باید ماهانه درصدی از حقوق و مزایای خود را تا پنج درصد (۵%) به حساب صندوق واریز کنند و دولت هم موظف است همه‌ ساله معادل سهم واریزی اعضاء به صندوق ذخیرۀ فرهنگیان را به ‌طور کامل در ردیف اعتباری خاص در بودجۀ سنواتی منظور و پرداخت کند. لازم به ذکر است که بر اساس مصوبۀ جلسۀ شورای معاونان مؤسسه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۱/۱۹ پیگیری سهم دولت (وصول مطالبات) به شرکت فرایند نوین فرهنگیان واگذار شد.

تحقق سهم دولت به عنوان یک مسئلۀ پیش روی شرکت

 

موضوع تحقق سهم دولت از سه منظر حائز اهمیت است که به لحاظ اهمیت و پیچیدگی موضوع و چگونگی پیگیری تا رسیدن به نتایج مثبت، راه پرپیچ‌و‌خمی را ترسیم می‌کند:

نخستین مسئله، بدهی دولت طی سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ است؛ سازمان برنامه و بودجه طی سال‌های ۹۱،۹۰ و ۹۲ یعنی سه سال اول قانون برنامۀ پنجم توسعه، پیش‌بینی اعتبار، صدور تخصیص و پرداخت سهم دولت را انجام داده است. در سه سال بعد قانون برنامۀ پنجم توسعه با اعلام عدم تکرار مجوز قانون برنامۀ دوم، وجهی را بابت پرداخت سهم دولت در نظر نگرفته است؛ در حالی که اعضای فرهنگی صندوق طی سال‌های ۹۳ الی ۹۵ نزدیک به ۶۴۰۰ میلیارد ریال به امید اینکه دولت هم معادل آن را پرداخت می‌کند، واریز کرده‌اند. به همین دلیل در تاریخ ۹۴/۰۴/۲۴، موسسه طی دادخواستی شکایت خود را به دیوان عدالت اداری تقدیم کرد.

 

پیگیری‌های انجام شده برای مطالبات سهم دولت در سال‌های قانون برنامۀ پنجم توسعه 

در ابتدا دولتی نبودن صندوق ذخیرۀ فرهنگیان به استناد رأی اخذ شده در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳ پیگیری شد. سپس رأی شعبۀ بدوی به محکومیت سازمان برنامه و بودجۀ کشور برای پرداخت ۶۴۰ میلیارد مطالبات اعضا از دولت (سهم دولت) گرفته شد که پس از اعتراض سازمان برنامه و بودجۀ کشور، شعبۀ ۲۶ تجدیدنظر دیوان، رأی صادره را ملغی کرد و اعلام نمود که مجوز سهم دولت تابع قوانین برنامه‌ای است و چون این مجوز در قانون برنامۀ پنجم توسعه تکرار نشده است، رأی صادره پایدار نیست.
همچنین دائمی شدن مجوز اولیه تحت عنوان قانون دائمی شدن سهم دولت از طریق مجلس شورای اسلامی که توسط ۲۸ نفر از نمایندگان دورۀ یازدهم مجلس انجام شده بود، پیگیری شد، طرح دائمی شدن آن به هیئت رئیسه تقدیم شد و در حال حاضر در کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس مطرحِ رسیدگی است.

 

۱- ارسال دادخواست به دیوان عدالت اداری در سال ۱۳۹۴

۲- رأی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیردولتی بودن مؤسسه در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۲۳

۳- رأی شعبۀ بدوی دیوان عدالت اداری در خصوص الزام دولت به ایفاء تعهداتش طی سال‌های برنامۀ پنجم توسعه در تاریخ ۱۳۹۷/۱۰/۱۵

۴-  اعتراض سازمان برنامه به رأی دیوان در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۹ که در تاریخ ۱۳۹۷/۱۲/۰۱ به شعبۀ ۲۶ تجدیدنظر ارسال شده است

۵- رأی نهایی شعبۀ ۲۶ تجدیدنظر دیوان در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۰۲

۶- درخواست اعمال مادۀ ۷۹ از ریاست دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۳۹۸/۱۰/۰۷

۷- رد درخواست اعمال مادۀ ۷۹ توسط دیوان عدالت در تاریخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۶

۸- دلایل توجیهی دائمی بودن مفاد تبصرۀ ۶۳ قانون برنامۀ دوم توسعه

۹- ارائۀ طرح استفساریۀ دائمی بودن تبصرۀ ۶۳ قانون برنامۀ دوم توسعه توسط نمایندگان مجلس با ۲۸ امضاء

 

دومین مسئله، سهم دولت در سال‌های قانون برنامۀ ششم توسعه است که مطابق مادۀ ۸۵ قانون مذکور و متأثر از مفاد تبصرۀ ۶۳ قانون برنامۀ دوم باید تأمین و به حساب اعضا منظور شود؛ اما در قوانین بودجۀ سال‌های ۹۶ و ۹۷، سهم واقعی دولت معادل سهم واریزی اعضا دیده نشده است (مثلاً در قانون بودجۀ سال ۹۶ قریب به ۳۸/۱ درصد، در سال ۹۷ اعتبار پیش‌بینی شده معادل ۲۰ درصد عملکرد واقعی لحاظ شده بود) و هیچ‌گاه راجع به صدور تخصیص اقدام نکرده بود و وجهی از این بابت توسط صندوق دریافت نشده بود.

اقدامات انجام شده برای وصول مطالبات سال‌های قانون برنامۀ ششم توسعه 

نامۀ جناب آقای مهندس نیکدل به وزیر محترم آموزش و پرورش در تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۳

نامۀ مقام عالی وزارت به ریاست محترم جمهوری جناب آقای روحانی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۵

ارجاع نامۀ فوق توسط رئیس دفتر ریاست محترم جمهوری به جناب آقای نوبخت در تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۰۷

پاسخ سازمان برنامه و بودجه به معاونت پیگیری‌های ویژۀ نهاد ریاست جمهوری در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۳۱

نامۀ مهندس نیکدل به جناب آقای الهیار در خصوص مطالبات برنامۀ ششم در تاریخ ۱۳۹۹/۰۲/۲۴

نامۀ مجدد حوزۀ معاونت هماهنگی‌های ویژۀ ریاست جمهوری به سازمان برنامه و بودجه در تاریخ ۱۳۹۹/۰۳/۰۳

 

سومین مسئله، دائمی نشدن قانون واریزی سهم دولت برای اعضا است که باید فرهنگیان عضو هم مانند آنچه که در قالب مادۀ ۷۴ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در سال ۱۳۹۳ برای سایر کارکنان دولت اتفاق افتاده بود، برای اعضای صندوق هم در جهت رفع تبعیض بین اعضای فرهنگی و سایر کارکنان دولت صورت می‌گرفت که متأسفانه چنین چیزی هم اتفاق نیفتاده است.